Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van klaas en sippie - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van klaas en sippie - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Door: klaas en sippie

Blijf op de hoogte en volg klaas en sippie

03 Januari 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Iedereen nog een heel goed 2015!!!

We hebben al weer heel wat kilometers afgelegd. De fiets teller staat nu op 2900 km. Daarvan hebben we er bijna 700 in Cambodja gefietst. Vanuit Siem Reap zijn we via Sisophon, Battambang, Pursat, Kampong Chhnang en Udong naar Phnom Penh gefietst. Kortom, we zijn zuid/west het grote Tonle Sap meer rondgegaan.

Of dat de beste keuze is geweest hebben we ons soms wel afgevraagd. De weg weg vanaf Sisophon naar Phnom Penh is een grote verkeersader, die bij tijd en wijle ook erg druk is. Af en toe werden we door vrachtwagens of dikke lexussen van de weg af gedrukt. Erg veel ruimte is er ook niet op de weg....tja, en dan geldt hier het recht van de sterkste. Als fietser verlies je dat....

We hebben ons wel enorm verbaasd over wat men hier allemaal mee kan nemen in en op een vervoermiddel. Als het niet meer in de kofferbak past, dan bind je het er met een minitouwtje bovenop. Busjes kan je naar achter nog zeker 2 meter uitbouwen door het wat slim te ordenen. En vrachtwagens kunnen de rijstzakken torenhoog opstapelen. Het is maar goed dat ze hier geen viaducten hebben.

Het meer hebben we niet meer gezien. Wel hebben we weer een paar fietsers gezien, een Engelse jongen en een Amerikaans stel. Beide first time fietsers, en beide enthousiast. Leuk.

Oud en nieuw hebben we in Udong gevierd. In de toeristen steden zijn wel wat feesten geweest, maar Udong behoort niet tot die categorie. Khmer nieuwjaar is pas in april, vietnamees Tet en Chinees Nieuwjaar ergens eind januari/begin februari. ......dus om 8 uur 's avonds was het stil op straat. Een fles wijn was in dit dorp ook niet te vinden, dus het werd oud en nieuw met blikjes bier, nootjes en de top 2000. Om 11 uur zijn we in slaap gevallen. En om 5 uur 's ochtends werden we gewekt door keiharde tingeltangel muziek van een of andere bijeenkomst.

Nieuwjaarsdag zijn we doorgefietst naar Phnom Penh.  Daar hebben we deel 2 van ons oud en nieuw gevierd.  nu met een lekkere Argentijnse merlot op ons balkon met uitzicht op de samenloop van 2 rivieren, de tonle sap en de mekong.

Gisteren de stad te voet en per tuktuk bekeken. En vandaag naar de killing fields gefietst. Niet echt om vrolijk van te worden. Een kwart van de bevolking uitgemoord, dat is niet voor te stellen. Het is een belangrijk deel van de geschiedenis van dit land en van vele cambodjanen die het overleefd hebben.

Morgen fietsen we verder naar het zuiden, richting de kust. Zoals het er nu naar uitziet hebben we de wind in rug...

• 03 Januari 2015 - 14:21

Thea:

hehoi Klaas en Sippie! Ook voor jullie van Ab en mij een heel gelukkig, gezond en goed 2015!!

Mooi om te lezen wat jullie allemaal meemaken inclusief de foto's!
    Best indrukwekkend hoor! En dan hebben jullie nog geluid, geur en het warme weer erbij!

En al bijna 3000 km gefietst! Respect hoor!! Toppers.
    Nog heel veel mooie en ook vooral veilige fietskilometers toegewenst!
    Dikke Knuffel Thea

• 03 Januari 2015 - 19:28

Remko:

Voor jullie ook een heel goed 2015.
    Erg leuk om zo jullie vakantie te volgen.
    Groet, Remko

• 04 Januari 2015 - 15:15

Charlotte:

Hoi Sippie en Klaas, Voor jullie ook een geweldig 2015 toegewenst! Dat dit jaar jullie maar mag brengen wat je graag wilt!
    Zoals al eerder gemeld ..... ik geniet zo van je reisverslag languit op de bank :-) Kan niet wachten op de volgende ....
    Groet Charlotte

• 04 Januari 2015 - 15:51

Grietje:

Hoi Sippie en Klaas,

Wat heerlijk om zo fietsend 2015 te beginnen. Ik wens jullie nog een geweldig vervolg van deze tocht en voor 2015 veel geluk, liefde en goede gezondheid! Ook ik kijk elke week weer naar jullie verhalen en foto's uit en net als Thea heb ik veel respect voor jullie.

Groeten, Grietje.

• 06 Januari 2015 - 13:10

Paul:

Hoi Sippie en Klaas,

Ook voor jullie het allerbeste voor 2015. En zo te lezen zijn jullie goed begonnen, op vuurwerkhoogte :).
    De Killing Fiels vond ik al erg indrukwekkend om in de film te zien. Veel fietsplezier verder.

Groeten, Paul

• 06 Januari 2015 - 15:03

Annemieke:

Hoi Klaas en Sippie,
    Uiteraard ook voor jullie de allerbeste wensen voor 2015. En wat begint dat voor jullie al mooi. zo fietsend. Een geweldig reisverslag (blog) houden jullie zo bij. Echt geweldig om te lezen wat jullie allemaal ondernemen. Petje af. Genieten jullie nog maar even lekker van deze in mijn ogen geweldige ervaring.

Groetjes,
    Annemieke (Atos :-)

• 07 Januari 2015 - 22:54

Elizabeth:

Hoi Sippie en Klaas ,

De allerbeste wensen voor 2015. Wat een mooie afsluiting van 2014 en een goed begin van het nieuwe jaar! Ik geniet iedere keer weer van jullie verhalen en foto's.

Groetjes,
    Elizabeth

• 10 Januari 2015 - 00:15

Tiny:

Ha Sippie en Klaas, voor jullie uiteraard ook de beste wensen voor 2015.
    Wat een prachtreis en wat een andere wereld.....dat weet je natuurlijk ook wel maar om op deze manier een beetje met jullie mee te reizen dringt dat ook veel beter door. Maar al dat fietsen....poehee, ik word er hier in m'n luie stoel al moe van ;).
    De laatste weekjes nu voor jullie.....nog effe doorbuffelen dus.....geniet er nog even van!
    Groeten van de buurtjes Harry en Tiny.

• 14 Januari 2015 - 08:56

Paul En Ans.:

Hai Klaas en Sippie. Het gaat goed lees ik , al 3000 km in de benen. En jullie hebben er nog steeds zin in. Nu nog een kleine 1000 te goed? Of is het veel minder, want jullie hebben nog eenkleine maand toch? Jullie zien zo wat van de wereld en maken veel mee. Leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken. Nog een goede reis gewenst en tot volgende maand. groeten Paul en Ans