Zuid Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van klaas en sippie - WaarBenJij.nu Zuid Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van klaas en sippie - WaarBenJij.nu

Zuid Cambodja

Door: Sippie

Blijf op de hoogte en volg klaas en sippie

15 Januari 2015 | Cambodja, Preah Seihanouk

Wij zijn de laatste dagen buiten het bereik van WiFi geweest. Dus de update heeft even op zich laten wachten. We zijn nl door de Cardamom Mountains gefietst, een uitgestrekt natuurgebied in het zuidwesten van Cambodja.

Vanuit Phnom Penh zijn we via een vrij rustige weg, met een tussenstop in TaSaom, naar de kustplaats Kep gefietst.

Zee zien. Eindelijk weer eens. Lekker badderen in de zee en afspoelen in de pool van ons hotel.

Wij waren duidelijk niet de enigen die badderen in het zwembad lekker vinden. s Ochtends om 7 uur werden we wakker van splash geluiden......bleken het een stel langstaart makaken te zijn die hun dagelijkse wasbeurt gingen doen. Ze kunnen verbazend goed zwemmen. Na een kwartiertje verdwenen ze de jungle weer in.

Ooit was Kep een oord voor de rijke Fransen. Door de Khmer Rouge is de stad tot een spookstad gemaakt. De overblijfselen van de prachtige buiten verblijven zijn nu grotendeels overwoekerd. Ook de oorspronkelijke teelt van peper was onder het motto grow rice no spice verdwenen. Ondertussen zijn er weer initiatieven tot het telen van de beroemde Kampot peper. Toch interessant. Groene peper is onrijpe peper, zwarte peper is gedroogde groene peper, rode is rijpe peper en witte is rode peper ontdaan van het velletje.

Kampot peper in combinatie met de lokale specialiteit krab is dan ook een must in Kep. We hebben er van genoten. We hadden wel instructies nodig hoe zo'n krab te eten....daarmee is het ons aardig gelukt.

Via Kampot zijn we langs de zuidkust naar Veal Renh gegaan, om vervolgens over de drukke highway 4 naar Sre Ambel te gaan. Vanaf daar zijn we de Cardamom mountains in gefietst.

Het is een vrij nieuwe weg. De door Thailand gefinancierde bruggen zijn nu ongeveer 7 jaar in gebruik. De weg gaat dwars door een erg uitgestrekt natuurgebied. Het is een prachtige weg om te fietsen. Wel de nodige bulten te beklimmen dus we hebben de fiets afstanden gehalveerd. Er liggen 4 grote bruggen in dit traject en bij elke brug is er een basic guesthouse of homestay te vinden. Wij hebben bij elke brug overnacht. Dag afstanden van ca 50 km. Het is fietsen tussen muren van groen. Tussen Trapeang Rung en TaTai werden we begeleid door het geluid van gibbons. Waarschijnlijk zaten ze vlak langs de weg naar ons te kijken....maar we hebben hen niet kunnen spotten. De bordjes met oversteken olifanten doet vermoeden dat ook die ergens in dit gebied moeten zitten. Ook die hebben we niet gezien.

Bij de laatste brug, de TaTai brug, hebben we ons zelf getrakteerd op een luxe resort in de jungle. Dat bleek een gouden greep te zijn want we waren allebei toe aan een plek waar we even lekker konden uitrusten met een hele snelle toegang tot een toilet......

Vanuit dit resort nog een korte jungletocht gemaakt naar een waterval, een sunset cruise gedaan, lekker gezwommen in de rivier en een paar gezellige avonden met de medegasten en de staf gehad. Bij onze activiteiten werden we steevast vergezeld door de hond van het resort, Nico.

Vanochtend zijn we weer vertrokken. Nog 1 nacht in Cambodja en dan gaan we de grens weer over naar Thailand.

PS: de kilometerstand is opgelopen tot 3400 km per fiets.