Eerste fietsweek - Reisverslag uit Loei, Thailand van klaas en sippie - WaarBenJij.nu Eerste fietsweek - Reisverslag uit Loei, Thailand van klaas en sippie - WaarBenJij.nu

Eerste fietsweek

Door: sippie

Blijf op de hoogte en volg klaas en sippie

16 November 2014 | Thailand, Loei

De techniek staat voor niets. Hebben we een leuke app van WaarBenJij.nu......stopt ie er gewoonweg mee. Jammer, en gewoon opnieuw beginnen.

De app waar we wel heel blij mee zijn is de OsmAnd+ app, waarin we de route zoals we hem ongeveer willen fietsen hebben geladen. De kaart van deze app heeft zijn diensten al heel erg bewezen. Zonder zouden we al vele malen verdwaald zijn. De richtingborden aan de lokale wegen zijn namelijk alleen in het thais.  Naar links: onleesbaar, naar rechts: onleesbaar. We zijn hier volslagen analfabeet. En ook de uitspraak van de plaatsnamen is nogal eens afwijkend van wat je zou verwachten. Ook de menukaarten zijn wat moeilijk te ontcijferen. Soms wordt er nog wel een vertaling bijgegeven....in het chinees. De meeste Thai zijn overigens heel aardig en willen je graag helpen. En het aanwijzen van plaatjes of wat andere mensen op hun bordje hebben lukt ook goed. Communicatie is tenslotte voor 80% non verbaal.

Al met al zijn we via overnachting in de volgende dorpen/steden nu in een luxe hotel in Loei: Ayutthaya, Pasak Resort, Chai Badan, Thep sa Thit, Chaiyaphum, Kaeng Khlo, Chum Phae, Phu Kradung. Dat luxe hotel hadden we wel verdiend vonden we na al die keiharde bedden in de afgelopen nachten. Weer bedlampje bij het bed ipv 1 tl-bak,  een lekkere matras die niet is gevuld met planken waar er ook nog vaak eentje van mist....

Dit gebied van Thailand is eigenlijk een groot landbouwgebied. En zo weinig toeristisch dat de lonelyplanet erover zegt dat de kans op een tijger hier even groot is als op een westerse toerist.

De enkele westerling die we hier zien was bijvoorbeeld een Duitser die hier al 20 jaar woont en getrouwd is met een thaise.  Wij ontmoetten hem toevallig omdat we moesten schuilen bij  zijn winkeltje voor een tropische regenbui.

De enorme vochtige warmte van het begin neemt ondertussen wat af. s Ochtends is het nu een lekkere 25 graden. Heerlijk fietsweer.

Gister was een rustdag. Eigenlijk met de bedoeling om onder andere de site eens bij te werken. En niet fietsen dus, even de billen wat rust gunnen. En omdat we bij het NP Phu Kradung waren leek het ons leuk om de onder de thaise jeugd erg bekende berg te gaan beklimmen. Het was een drukte van jewelste. Fileklauteren naar de top op 1300 meter. De jeugd blijft daar kamperen, een must als je studeert hier in Thailand schijnt het. Wij zijn ook weer afgedaald....hoezo rustdag, zo moe zijn onze benen van het fietsen nog niet geweest. En vandaag kunnen we bijna niet meer van de fiets komen van de spierpijn.

Bikkels als we zijn hebben we vandaag toch weer dik 80 km gefietst. Al met al hebben we een dikke 500 km op de fiets afgelegd. De bushokjes zijn ook nu weer fijne schaduwrijke plekjes om even uit te rusten, te liggen, een icecoffee van de 7eleven te nuttigen. Onderweg zien we de meest fantastische voertuigen en overal staan Wats de een nog mooier dan de ander. Een impressie in de vorm van foto' s voegen we hierbij.

• 16 November 2014 - 13:29

Annelies:

Gaaf!! En wat doen jullie veel! Gelukkig ook bier drinken. Als jullie er weer aan toe zijn een proost van ons

• 16 November 2014 - 13:35

Grietje:

Hallo Klaas en Sippie,

Leuk om weer van jullie te horen! In gedachten fiets ik met jullie mee. Waar ik ook erg benieuwd naar ben is hoe het fietsen daar gaat. Hoe zijn de wegen qua onderhoud en qua drukte? Fiets je over hoofdwegen of door modderpaden? Zijn er hellingen of is het vrij vlak? Is het conditioneel te doen? Jullie hebben er in ieder geval al een mooi eind op zitten! Dat van die bushokjes herken ik. Op onze fietsvakanties door Europa zijn ze ook altijd een welkome rustplaats! Geniet er ook de komende week weer van en kijk weer uit naar jullie volgend bericht.

Groeten, Grietje

• 16 November 2014 - 20:26

Lia:

Hoi Klaas en Sippie
    Was een mooie wandeling daar op de berg,
    zo te zien op de foto.
    Benieuwd naar alle mooie foto's
    die jullie al gemaakt hebben en nog maken.
    Geniet er verder van.
    Grtjs Lia

• 17 November 2014 - 00:41

Sippie:

De eerste dagen waren vrij vlak, met een bergruggetje van circa 600 m onderweg. Daar konden we ook de lokale wegen nemen. De laatste dagen moeten we wel de doorgaande wegen nemen ivm bergruggen en rivieren. Het heuvelt, dus een beetje op en af. Alle wegen zijn hier in Thailand prima geasfalteerd. We vermijden de echte snelwegen.

• 17 November 2014 - 16:13

Anna:

hoi Klaas en Sippie, Fijn om bericht van jullie te krijgen. Ik vond het al vreemd dat er maar geen bericht kwam. En dacht al dat het wel aan mijn onkunde zou liggen. Nou, deze keer niet dus.
    Verder sluit ik me aan bij de vorige reacties. Knffl. Anna.

• 17 November 2014 - 18:59

Thea:

Hoi Klaas en Sippie,
    Weer prachtig om jullie belevenissen te lezen. Het leest heerlijk weg. Wat hebben jullie al weer veel meegemaakt, avontuur alom!
    En er ligt nog zoveel in het verschiet! Heel veel plezier en dikke knuffel Thea

• 17 November 2014 - 20:45

Fred Nulkes (vriend Van Pieter):

Leuke route fietsen jullie, ik heb daar ook gefietst (en ben zelfs 2x vanuit Nederland naar Thailand gefietst). Ik ga elk jaar naar Thailand en Cambodja op vakantie, al 21 jaar en ik word dat land nooit zat. Ik spreek prima Thais en lees het ook redelijk dus voor mij geen handen en voetenwerk meer. Er zijn nog maar 3 provincies (van de 77) waar ik niet heb gefietst allemaal in het diepe zuiden. Thailand is best veilig om te fietsen al was het in Bangkok en Phuket wel superdruk. Zitten jullie ook onderweg in die eetstalletjes? Ik vind het superrelaxed en wou dat ik ook in Thailand was. Heel veel plezier en vooral goed links houden.

• 17 November 2014 - 23:02

Brigitte:

Wat leuk om jullie verslag te lezen. Fietsen en klimmen. Nog een onderdeel erbij en je hebt een nieuwe vorm van een triatlon.
    Leuk om een impressie te krijgen van jullie foto's
    Geniet er van.
    Groet Brigitte

• 18 November 2014 - 22:29

Sjoukje:

fijn te horen dat het nog lekker authentiek is, maar dat je ook nog lekker vooruit komt. ;-) alleen ice coffee van de seven eleven?? beter de ice mocca van de amazon bij de benzinestations met een blauwe druppel...o ja en hebben ze nog die lekkere kokos yogurtjes bij de seven eleven? kan bijna niet wachten....nog een paar week ;-)

• 20 November 2014 - 15:20

Jannet (collega):

Wow wat een leuke foto's.
    Heel veel plezier toegewenst!
    p.s. Tis hiero op kantoor lekker rustig :-)

• 20 November 2014 - 16:51

Paul M :

Ziet er allemaal zeer mooi uit en smakelijk uit, goed uitgezocht!! Ga ook binnenkort maar eens Thais eten om in dezelfde stemming te komen. Nog tips voor het eten? Veel plezier verder.