Anchor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van klaas en sippie - WaarBenJij.nu Anchor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van klaas en sippie - WaarBenJij.nu

Anchor Wat

Door: sippie en klaas

Blijf op de hoogte en volg klaas en sippie

26 December 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Even een korte update. Als fietsers zijn we even aan het 'spijbelen'. We wilden met de kerst graag ergens zijn waar we lekker kunnen eten en drinken, en dat kan vaak het best in een plaats waar veel toeristen komen. Dus fietsen achterin een mini-van, wij ook opgepropt erbij, en 4 fietsdagen per busje in ongeveer 6 uren afgelegd.

Siem Reap is een toeristenmagneet. Ooit een jungledorp,  nu uitgegroeid tot een enorme stad vol met hostels,  hotels, guesthouses,  restaurants, verkopers van sjaaltjes, t-shirts, flodderbroekjes etc.  Ze hebben zelfs een straat omgedoopt tot pubstreet.

In twee dagen hebben we het Angkor Wat complex bekeken. Erg indrukwekkend. Er moeten ooit een miljoen mensen gewoond hebben. De nog bestaande gebouwen/ruïnes zijn de tempels en paleizen. Sommige overwoekerd door de enorme tropische bomen van de jungle. Dat levert wel mooie plaatjes op. Indiana Jones is er niets bij. De symboliek van alle afbeeldingen is voor ons wat lastig te begrijpen. Maar dat zegt niks, ook de symbolen in onze eigen kerken ontgaat ons nogal eens.

Op kerstavond hebben we ons zelf getrakteerd op een heerlijke full body massage gevolgd door een fantastisch diner op een dakterras van een gerenommeerd restaurant. Het een paar keer uitvallen van de elektriciteit was het enige waaraan we konden merken dat we in een derde wereld land zijn. Blijkbaar kan het stroomnet de extra verlichting van de kerstversiering niet helemaal aan.

Vandaag,  2e kerstdag,  is hier een dag als alle andere.

Ten zuiden van Siem Reap ligt een groot meer. In dat meer liggen een paar floating villages. Met een boottrip zijn we daar gaan kijken. In colonne varen.... We hebben nog een soort van goede daad gedaan door de schoolboot te bezoeken. Daarvoor werden we eerst afgezet bij de community market,  waar we geacht werden iets te kopen, om dat vervolgens te doneren aan de school. Het bleek een school  voor weeskinderen.  Ik heb wel klaslokalen met kinderen gezien, maar geen enkele docent. ....

Al met al hebben we onze goede doelen behoefte hier wel weer bevredigd. We slapen nl in een hotel wat de winst inzet voor scholing van kinderen uit rurale gebieden.

Morgen weer fietsen.  We hebben nu lang genoeg geluierd

• 26 December 2014 - 13:54

Mariët Eppinjk:

Hoi Sippie en Klaas,
    Ik geniet van jullie reisverslag en reis zo ook een beetje mee. Sippie, jij hebt een leuke stijl van schrijven met af en toe een onderkoelde humor. Ik zie jullie fietsen, zitten, verwonderen en genieten....
    Veel plezier en fijne feestdagen!
    Groeten, Mariët Eppink

• 29 December 2014 - 08:44

Janny Visser:

Hey bikkel en bikkelientje! Wat weer een prachtige reis, heerlijk om zo ook een beetje mee te kunnen doen. Alvast een goede jaarwisseling en prachtig 2015 toegewenst (ik neem aan dat ze daar ook wel 'iets' met het westerse oud & nieuw zullen doen?).
    Have fun!
    Tut van ons; Lubbert, Janny en Jan :-)

• 29 December 2014 - 19:28

Martha & Henk:

Hallo Klaas en Sippie,
    Wat mooi om alles te lezen en dan gaat het bij ons ook wel kriebelen. Geniet van al het moois wat jullie nog tegen komen en we wensen jullie alvast een goede jaarwisseling en geniet van de mooie tochten die er nog komen.
    groetjes Martha en Henk

• 29 December 2014 - 23:42

Elizabeth:

Wat is het iedere keer weer leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Geniet er nog maar even lekker van. Een fijne jaarwisseling (die vast heel anders is dan bij ons) Groetjes, Elizabeth

• 30 December 2014 - 16:38

Jantine:

Alvast een heel goed uiteinde van 2014 en een sprankelende start van 2015 voor jullie allebei!